Oikea kirja oikeaan aikaan

Oikea kirja oikeaan aikaan

Kirjoja 3—6-vuotiaalle

Onni on saada kuulla sama satu uudelleen ja uudelleen. Autuutta on lorujen ja laulujen ulkoa opettelu. Kirjat antavat lapselle mahdollisuuden laajaan sanavarastoon sekä ajatusten lentoon. Lapsi nauttii saadessaan käyttöönsä kielen, jolla ilmaista omia tärkeitä ajatuksiaan!

  • Luut ja Aivot
  • Rakastan sinua, pikkusisko ja Vaihtovauvat
  • Kurkista kehoosi

Tässä on joitain esimerkkejä kirjapaketeista. Tietoa. Satuja. Huumoria. Esikouluikäisten maku vaihtelee suuresti. Kuvakirjat ovat edelleen parhaita, mutta lapsella on myös kyky keskittyä kuuntelemaan pidempiä kertomuksia ilman kuvitusta. Kirja valitaan omien mieltymysten mukaan.

Lue kolmevuotiaalle

Kun lapsi on kolmevuotias, huomaat hänessä varhaisen lukemisen mukanaan tuomat hyödyt. Jos lapselle on luettu, hänen kielellinen kehityksensä on ollut huimaa, ja sanavarasto alkaa jo olla hyvin laaja. Hän yhdistelee sanoja ja hassuttelee sanoilla. Kolmevuotias on päättäväinen ja pystyy hahmottamaan syy-seuraussuhteita.

Joillain kolmevuotiailla on jo 800—1000 sanan sanavarasto ja kyky koota 4—5 sanan lauseita, mutta yksilölliset erot ovat edelleen suuria. Lauseet ovat usein miksi- ja miten-kysymyksiä. Lapsen mielikuvitus on rajaton, ja itse sepitetyt tarinat ovat ratkiriemukkaita! Erilaiset roolileikit kiinnostavat, ja lapsi miettii, mikä hänestä isona tulee. Ulkoa opettelun kyky on kolmevuotiailla suuri, ja hän osaa jo monia lauluja, loruja, runoja ja arvoituksia. Hän miettii mielellään, mitkä sanat rimmaavat keskenään. 

NÄIN VAHVISTAT PUHEEN KEHITYSTÄ

Päivä on täynnä lukemisen mahdollisuuksia. Aamiaispöydässä voi yhdessä lukea muropaketin kylkeä, reissun päällä lukea ääneen vastaan tulevat kyltit, mainokset ja tienviitat. Muista myös pakata kirja mukaan laukkuun, kun lähdette kotoa – lukeminen on oivaa ajanvietettä vaikkapa lääkärin odotushuoneessa. Kun lukemisesta tulee osa arkea, lapsi huomaa ympärillä olevia tekstejä ja kiinnostuu niistä.
Mitä sitten tapahtuu? Tässä iässä lapsi jakaa mielellään omia käsityksiään kirjan juonesta. Lukiessa kannattaa pitää pieniä taukoja ja kysyä lapselta, mitä hänen mielestään seuraavaksi tapahtuu. Tämä harjoittaa lapsen mielikuvitusta ja käsitystä syistä ja seurauksista.
Kertokaa toisillenne tarinoita. Anna lapsen kertoa sinulle ja toisille perheenjäsenille iltasatu.
Laulakaa! Laulut auttavat lasta oppimaan uusia sanoja.
Kysele lapselta. Vahvistat lapsen ymmärrystä siitä, miten asiat ovat yhteydessä toisiinsa. Kysy häneltä, miksi hänen mielestään taivas on sininen tai linnut laulavat. Oikea vastaus ei ole tärkeä, vaan se, että lapsi ajattelee ja ilmaisee itseään.
Anna lapselle mahdollisuuksia puheen harjoitteluun. Tämä saattaa vaatia sinulta hieman kärsivällisyyttä! Joudut ehkä vastaamaan samoihin kysymyksiin tämän tästä. Toiston avulla lapsi oppii.

NÄIN SAAT LAPSEN VIIHTYMÄÄN KIRJAN PARISSA

Kysele lapselta kysymyksiä lukemisen lomassa. Tämä auttaa lasta ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan. Kysymykset voivat liittyä kirjan tarinaan, mutta voit kysyä myös muita mieleen tulevia asioita.
Valitse kirja, joka sopii lapsen kulloiseenkin mielialaan. Jos lapsi on levoton, valitse kirja, joka innostaa toimintaan, esimerkiksi luukkukirja tai kirja, jossa on liikuteltavia osia.
Päästä sisäinen ääninäyttelijäsi valloilleen ja keksi erilaisia ääniä kirjan eri hahmoille. Silmät ja kulmakarvat toimivat oivallisena ”rekvisiittana”, joilla ilmaiset säikähdystä, yllätystä, hullunkurisuutta tai draamaa. Lapsi pysyy tarkkaavaisena.
Anna lastenkirjojen inspiroida piirustus- ja väritystuokioitanne. Kun lapsi on piirtänyt, maalannut tai värittänyt kuvia, tee niistä näyttely seinälle. Tämä vahvistaa lapsen itsetuntoa.